Opracowanie scenariuszy zajęć w świetlicy szkolnej często stanowi problem dla wychowawców. W moim planie pracy mam temat kompleksowy o Warszawie. Realzując go wykonuję z dziećmi albumy miast oraz wspominam o dawnych stolicach Polski. Wykorzystuję do tych zajęć mapę Polski. Dla dzieciaków z trzeciej i czwartej klasy to jest dodatkowa atrakcja.Zajęcia zawsze się udają i są ciekawe.
Temat: Warszawa i dawne stolice Polski – wykonanie albumu.
Cele zajęć:
Uczeń: - wie, że stolica jest siedzibą władz centralnych; - uświadamia sobie stolicę jako przemysłowy, kulturalny i naukowy ośrodek kraju; - jest dumny z historii, osiągnięć i piękna stolicy; - uświadamia sobie rolę miast naszego państwa, które kolejno były stolicą;
Metody pracy: pokaz, praca z mapą, działalność praktyczna.
Środki dydaktyczne: mapa fizyczna Polski, widokówki, ilustracje, albumy, plany miast, Poczet królów Polski, Encyklopedia, kartki z bloku technicznego, klej, nożyczki, kolorowe pisaki.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1.Odpowiedź na pytanie, jakie miasto jest obecnie stolicą Polski.
• Określenie położenia Warszawy na mapie. • Odpowiedź na pytanie, dlaczego Warszawę nazywamy stolicą. ( siedziba władz państwowych). • Obiekty: zakłady M. Wedel, kultury i nauki: Pałac Kultury i Nauki, Muzeum Narodowe, Uniwersytet Warszawski, Teatr Wielki. • Od kiedy Warszawa jest stolicą Polski? ( Wyszukanie odpowiedzi w encyklopedii – w 1596r. Zygmunt III Waza obrał Warszawę stolicą Polski )
2.Próba odpowiedzi na pytanie, jakie miasto było stolicą Polski przed 1596 rokiem.
• Wyszukanie informacji w encyklopedii o Krakowie ( Kraków był grodem obronnym w latach 1058 -1596 ). • Określenie położenia Krakowa na mapie. • Zabytki Krakowa ( Wawel, Sukiennice, Kościół Mariacki, Brama Floriańska, Uniwersytet Krakowski.)
3. Ułożenie z rozsypanki literowej nazwy pierwszej stolicy Polski – Gniezno.
• Określenie położenia na mapie. • Podanie uczniom informacji o mieście i jego historii. • Zabytki Gniezna: ślady grodu na Górze Lecha, Katedra Gnieźnieńska – pokaz albumu.
4. Podział uczniów na grupy – zabawa: każdy z uczestników dostaje karteczkę skąd pochodzi i kim jest np. ojciec z Warszawy, matka z Warszawy, dziecko z Warszawy (dzieci może być kilkoro w zależności od liczebności grupy. Następne karteczki podpisujemy podobnie, zmieniając jedynie miasto, tak aby była odpowiednia ilość członków rodziny z Warszawy, Krakowa i Gniezna.) Następnie na krzesełka siadają kolejno: ojcowie, na ich kolana matki, a na kolana matek dzieci, np. na kolana ojca z Gniezna, siada matka z Gniezna i kolejno dzieci z Gniezna. W ten sposób utworzą się trzy grupy dzieci.
5. Wykonanie w grupach albumów trzech miast z wykorzystaniem zgromadzonych materiałów.
Elżbieta Wyżlic
|